niedziela, 21 września 2014

Babka jabłkowa

Czasem mam tak, że jakiś pomysł, połączenie wpadnie mi do głowy i po prostu wiem, że muszę to wypróbować, bo inaczej nie da mi to spokoju. Nie wiem skąd mi sie to bierze, ale czasem po prostu najdzie mnie wena na eksperymentowanie. Chyba mam to od małego, bo - jak już kiedyś wspominałam - w wieku około 4 lat zaczęłam tworzyć swoje pierwsze kuchenne cosie - placko-naleśniki mające w składzie połowę zawartości lodówki. Współczuję moim rodzicom, którzy musieli tego próbować i udawać że im smakuje. Na szczęście od tego czasu moje kulinarne dokonania stały się zdecydowanie bardziej zjadliwe.

To ciasto  należy właśnie do moich eksperymentów. Pewnego dnia zaczęłam się zastanawiać, czy z ciasta, z którego zwykle robię muffiny da się upiec normalny, regularny placek. Padło na jabłkowy, bo jabłka lubię bardzo, a teraz, gdy wokół zaczyna pachnieć jesienią, smakują mi one zdecydowanie lepiej niż w innych miesiącach roku. Poza tym - lubię takie bardziej wilgotne ciasta, a ten, przez obecność jabłek, do nich należy. 

Składniki:
- 3/4 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej - 331 kcal
- 3/4 szklanki mąki pszennej typ 500 - 335 kcal
- łyżka proszku do pieczenia - 4 kcal
- 1 opakowanie cukru wanilinowego - 64 kcal
- 1 jajko - 70 kcal
- 200 ml maślanki - 100 kcal
- 1 łyżka octu - 0 kcal
- 1 łyżeczka sody oczyszczonej - 0 kcal
- 2 średnie jabłka - 188 kcal
- 2 łyżeczki cynamonu - 20 kcal
- 1/3 gruszki - 14 kcal

Przygotowanie:
Jabłka obieramy ze skórki i ścieramy do tarce na dużych oczkach. Starte jabłka zasypujemy cynamonem i mieszamy. Do miski wsypujemy oba rodzaje mąki, cukier wanilinowy, proszek do pieczenia i mieszamy. W osobnym naczyniu mieszamy maślankę i jajko. W occie rozpuszczamy sodę, gdy się już "wypieni" dodajemy do maślanki z jajkiem. Składnikami mokrymi zalewamy składniki suche i mieszamy. Do mieszania wystarczy użyć trzepaczki, nie jest konieczny mikser. Do ciasta dodajemy następnie jabłka z cynamonem i dokładnie mieszamy. Do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia przelewamy ciasto. Gruszkę kroimy w plasterki i układamy na wierzchu ciasta. Pieczemy ok. 45 minut w temperaturze 180 stopni. 






Całość ciasta ma 1126 kcal
1 kawałek (1/16 ciasta) ma 71 kcal.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz