niedziela, 23 listopada 2014

Sok z kiszonych buraków vel zakwas na barszcz

Pierwszy raz spróbowałam swoich sił w kiszeniu. Wcześniej jakoś nigdy nie próbowałam niczego kisić, nawet słoika kiszonych ogórków. Kiszenie to była zawsze domena mojej babci, a później mamy. Z dzieciństwa pamiętam smak soku z kiszonych buraków, który robiła moja babcia - nie do pobicia przez sklepowe odpowiedniki. Zawsze był kiszony w dużym słoju, najlepiej smakował zimą. Później tradycja robienia kiszonek z moim domu trochę zanikła. Ostatnio wpadłam na kilka artykułów o kiszeniu różnych warzyw i się zaczęło. Poszperałam, pomyślałam i ukisiłam swoje pierwsze w życiu buraki. Jak się potem okazało - smak tego co wyszło z kiszenia bardzo przypomina smak zapamiętany z dzieciństwa, co tym bardziej mniej cieszy. Z tego co udało mi się wyczytać, sok z buraków działa wzmacniająco na organizm i ma bardzo dobry wpływ na naszą krew. Dla mnie świetnie sprawdził się również jako "stawiacz na nogi" po imprezie, więc tym bardziej serdecznie go wszystkim polecam.

Składniki (na 4 słoiki 0,5 litra):
- 1 kg buraków - 380 kcal
- 8 ząbków czosnku - 56 kcal
- 8 ziarenek ziela angielskiego - 48 kcal
- 24 ziarenka pieprzu - 4 kcal
- 4 listki laurowe - 12 kcal
- 2 litry wody - 0 kcal
- łyżeczka soli - 0 kcal

Przygotowanie:
Buraki myjemy i obieramy ze skórki. Buraki kroimy na plasterki. Czosnek obieramy z łupinki i kroimy na plasterki. Wodę przegotowujemy, a gdy już trochę przestygnie - solimy. Do wyparzonych słoików wkładamy na przemian buraki i czosnek, wrzucamy także listek laurowy, ziele angielskie i pieprz. Całość zalewamy przegotowaną wodą i szczelnie zakręcamy. Odstawiamy w ciepłe miejsce. Kiszenie zajmuje ok. 7 dni. Po tym czasie sok zlewamy np. do butelki i przechowujemy w lodówce. 




Trudno jest podać wartość kaloryczną takiego soku, według portalu ilewazy.pl szklanka soku z buraków ma 103 kcal, ale dotyczy to soku ze świeżych warzyw, a nie kiszonki. Całość składników potrzebnych do przygotowania 2 litrów soku ma 500 kcal. Mimo wszystko - ile nie byłoby w tym kalorii, jest bardzo zdrowe i pyszne, więc pijmy na zdrowie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz