czwartek, 16 października 2014

Szarlotka "Gerlach"

Moja przyjaciółka Aga piecze najlepszą na świecie szarlotkę. Taką z całymi jabłkami, pachnącą cynamonem. Po prostu pycha! W ramach odreagowywania nauki przed egzaminem postanowiłam upiec coś dobrego i jabłkowego. A ponieważ zależało mi, żeby chociaż trochę przypominało mi świetny wypiek Agi i jednocześnie było dietetyczne, musiałam trochę pokombinować.

Szarlotka swoją nazwę zawdzięcza z kolei mojemu mężowi. Gdy wyjęłam ją z pieca do ostygnięcia, małżonek wszedł do kuchni i wykrzyknął: "Co Ty za Gerlach upiekła? To jak góry wygląda". Nazwa, choć przypadkowa, okazała się całkiem trafiona i przylgnęła do ciasta. Co najważniejsze - łączy dwie rzeczy które uwielbiam - szarlotkę i góry.

Składniki.
- 2 średnie jabłka - 188 kcal
- 3/4 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej - 331 kcal
- 3/4 szklanki mąki krupczatki - 448 kcal
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia - 4 kcal
- 20 g margaryny  - 108 kcal
- 1 opakowanie cukru wanilinowego - 64 kcal
- 1 serek homogenizowany naturalny - 108 kcal
- 1 łyżka suszonej żurawiny - 38 kcal
- 1 łyżeczka kakao niskotłuszczowego -13 kcal
- 1 łyżeczka cynamonu - 10 kcal

Przygotowanie:
W misce mieszamy oba rodzaje mąki, cukier i proszek do pieczenia. Dodajemy margarynę i wyrabiamy aż mąka zacznie tworzyć małe bryłki. Następnie dodajemy serek homogenizowany i wyrabiamy ciasto. Wyrobione ciasto formujemy w kulę i odstawiamy na chwilę. Jabłka obieramy, kroimy w "szóstki". Ciasto dzielimy na dwie porcje, mniej więcej 2 do 3. Obie części wałkujemy na cienki placek. Mniejszy z placków układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Na cieście rozkładamy jabłka. W każdym zagłębieniu po gnieździe nasiennym układamy kilka owoców żurawiny. Posypujemy jabłka cynamonem. Jabłka przykrywamy drugim płatem ciasta. Ciasto dociskamy, żeby porządnie "otuliło" jabłka. Posypujemy wierzch naszej szarlotki kakao. Piekarnik rozgrzewamy do temperatury 180 stopni. Szarlotkę pieczemy ok. 30 minut.





Całość ma 1312 kcal.
1 kawałek szarlotki (1/12 całości) ma 110 kcal.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz