piątek, 2 stycznia 2015

Pierogi z kapustą i grzybami

Święta to był w tym roku zdecydowanie magiczny czas, który jak zawsze minął za szybko. Dla mnie był to także swego rodzaju debiut kulinarny, bo nigdy wcześniej nie przygotowywałam sama pierogów. Owszem, będąc małym brzdącem, zlepiałam czasem kilka okropnie krzywych sztuk pod czujnym okiem babci, ale na tym zdecydowanie koniec. Później na lata o pierogach zapomniałam, i wstyd się przyznać, jadłam jakieś mrożone koszmarki niewiadomego pochodzenia. Teraz jednak, zainspirowana prośbami małżonka postanowiłam spróbować swoich sił i przygotować pierogi na wigilię. Presja duża, to to jedyny taki wieczór w roku, więc danie musi być idealne, z drugiej strony - musiałam wykombinować, jak to zrobić, by jednocześnie było niskokaloryczne. Z pomocą bloga http://smak-zdrowia.blogspot.com/ i kilku informacji znalezionych w czeluściach internetu udało się i mój małżonek znalazł na wigilijnym stole wymarzone pierogi.

Składniki:
Ciasto

- ¾ szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej - 331 kcal
- ¾ szklanki mąki pszennej typ 500 - 335 kcal

- łyżeczka soli - 0 kcal
- łyżeczka oliwy - 41 kcal
- ¾ szklanki ciepłej wody - 0 kcal
Farsz:
- 300 g kapusty kiszonej - 60 kcal
- 200 g podgrzybków - 98 kcal
- przyprawy – pieprz, estragon, rozmaryn, tymianek

Przygotowanie
Dwa rodzaje mąki i sól mieszamy w naczyniu. Powoli wlewamy ciepłą wodę i zagniatamy elastyczne ciasto. Pod koniec zagniatania dodajemy łyżeczkę oliwy i dalej wyrabiamy ciasto.

Kapustę siekamy i podsmażamy na suchej patelni. Do kapusty dodajemy grzyby i dusimy razem do miękkości. Przyprawiamy pieprzem i ziołami.

Ciasto wałkujemy bardzo cienko i za pomocą szklanki wykrawamy w niego krążki. Na każdy krążek ciasta nakładamy około  łyżeczki farszu i lepimy pieroga.

Gotowe pierogi można zamrozić albo od razu gotować. Gotujemy je w osolonej wodzie w odrobiną oleju. Podajemy z odrobiną przysmażonej cebulki lub obsmażone na patelni z odrobiną masła.

Ja część pierogów zamroziłam. Żeby uniknąć sklejenia pierogów w zamrażarce ułożyłam najpierw woreczek foliowy, potem na nim rozłożyłam pierogi tak, by nie stykały się ze sobą.

Z podanych proporcji wyszło 36 pierogów.

 
Całość ma 865 kcal.
1 pierożek ma 24 kcal.
Słuszna obiadowa porcja składająca się z 10 pierogów ma 240 kcal.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz