wtorek, 5 sierpnia 2014

Drożdżowe bułeczki ze szpinakiem i ricottą.

Ciasto drożdżowe długo było moja zmorą. Najzwyczajniej w świecie - nie wychodziło mi. Do tego stopnia, że raz popełniłam nawet "kamienną" pizzę, którą dało się kroić wyłącznie tłuczkiem do mięsa, bo zwykły nóż wymiękał. Gdy pierwszy raz robiłam te bułeczki, też wylądowały w koszu. N szczęście poszłam po rozum do głowy, poszperałam i odkryłam w czym tkwi problem. Oczywiście w moim braku cierpliwości i zbyt gorącym mleku. Szczęśliwie nie poddałam się i kolejnego dnia spróbowałam zrobić znowu bułeczki, już uzbrojona we wskazówki od koleżanek z pracy. Tym sposobem udało mi się odczarować ciasto drożdżowe i teraz wychodzi świetne.

Kiedyś chyba już pisałam w jednym z postów, że bardzo lubię szpinak. Teraz jeszcze odkryłam, że wspaniale łączy się z serkiem ricotta. Uwierzycie, że wcześniej nigdy ricotty nie próbowałam? Dopiero ostatnio skusiłam się na jej zakup i zdaje się, ze zagości ona na dłużej w kuchni pod paragrafem.
A już n pewno pojawi się w co najmniej jeszcze jednym przepisie. Sam przepis powstał z inspiracji moim ulubionym blogiem smak-zdrowia.blogspot.com, gdzie niedawno pojawił się przepis na pieczywo z fetą. Ponieważ miałam w lodówce ricottę, przepis trochę zmodyfikowałam i powstały moje bułeczki. Są naprawdę pyszne i polecam je nie tylko wielbicielom szpinaku. Zresztą - przekonajcie się sami!

Składniki:
Ciasto:
- 1 szklanka mąki tortowej - 446 kcal
- pół szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej - 220,5 kcal
- szczypta soli - 0 kcal
- 25 g drożdży świeżych - 23 kcal
- łyżeczka cukru - 20 kcal
- 100 ml mleka 2%  - 49 kcal
 - 1 jajko - 71 kcal
- łyżka margaryny - 54 kcal

Farsz:
- 200 g mrożonego szpinaku - 30 kcal
- 125 g serka ricotta - 162 kcal
- łyżka suszonych pomidorów - 32 kcal
- 1 ząbek czosnku - 7 kcal
- pieprz, gałka muszkatałowa

Przygotowanie:
Obie mąk mieszamy razem. Lekko podgrzewamy mleko, tak by było jedynie delikatnie ciepłe. Ja szklankę z mlekiem wstawiam na mniej niż minutę do mikrofalówki i następnie odstawiam na chwilę, żeby nie było zbyt gorące. W mleku rozpuszczamy łyżeczkę cukru, potem dodajemy łyżkę mąki i mieszamy. Drożdże kruszymy i dodajemy do lekko ciepłego mleka, mieszamy aż się rozpuszczą.Następnie odstawiamy naczynie z rozczynem w ciepłe miejsce. Naczynie należy dodatkowo owinąć ściereczkę. Rozszczyn powinien "ruszyć" w cigu 20 minut i podwoić swoją objętość.

Do miski wbijamy jajko, dodajemy odrobinę mąki i mieszamy. Do ciasta stopniowo dodajemy na przemian rozczyn i mąkę, cały czas wyrabiając. Ciasto wyrabiamy rękoma. Pod koniec wyrabiania dodajmy rozpuszczoną i przestudzoną margarynę, dalej wyrabiamy. Jeżeli ciasto jest kleiste, podsypujemy mąką. Ciasto należy wyrabiać przez ok 20-25 minut, aż będzie odchodzić od dłoni. Z ciasta formujemy kulę, która odkładamy do miski, przykrywamy ściereczką i odkładamy do wyrośnięcia na ok pół godziny.

Gdy ciasto ma rosnąć, przygotowujemy farsz. Na suchą patelnię wrzucamy szpinak, rozmrażamy. Gdy szpinak jest już rozmrożony, dodajemy suszone pomidory, czosnek i przyprawy. Chwilę dusimy. Następnie zdejmujemy patelnię ze szpinakiem z kuchenki, chwilę studzimy Następnie dodajemy ricottę i mieszamy do uzyskania jednolitej konsystencji.

Gdy ciasto podwoi swoją objętość, wyjmujemy je z miski, uderzamy pięścią i ponownie wyrabiamy. Wyrobione ciasto wałkujemy na grubość około pół centymetra.
Bułeczki można przygotować na dwa sposoby. Pierwszy to rozprowadzenie farszu na rozwałkowanym cieście, zwinięcie go w roladę i następnie pokrojenie na plastry grubości około 1,5 cm. Drugi sposób to pocięcie ciasta na kwadraty o boku ok. 5 cm, nałożenie na środek takiego kwadratu łyżeczki farszu i sklejenie rogów tak by powstała piramidka.
Oba sposoby są tak samo dobre, a bułeczki wychodzą tak samo pyszne.

Przygotowane bułeczki układamy w formie do pieczenia wyłożonej papierem do pieczenia w odstępach po ok. 1 cm od siebie. Formę przykrywamy ściereczką i pozostawiamy bułeczki do wyrośnięcia na ok 40-45 minut. Po tym czasie bułeczki wkładamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 180 stopni i pieczemy ok. 15-20 minut aż będą lekko rumiane.






Po upieczeniu wyjmujemy z formy i studzimy. Z podanych proporcji wychodzi ok 15-16 bułeczek.

Całość ma 1043,5 kcal
1bułeczka (1/15 całości) ma ok. 70 kcal.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz